RWE AG

RWE stelt zichzelf ambitieuzere klimaatdoelen – CO2-reductie nu in lijn met 1,5 graden pad

• Ambitieuzere CO2-reductiedoelstellingen ter validatie voorgelegd aan het internationaal gerenommeerde Science Based Targets Initiative
  • RWE faseert kolen uit rond 2030 en is klimaatneutraal rond 2040

Essen, 31 mei 2023

Het creëren van een duurzaam energiesysteem is de kern van de bedrijfsstrategie van RWE. Om de energietransitie tot een succes te maken, moet de capaciteit voor groene energie zo snel mogelijk worden uitgebreid en er moet met veel inzet worden gewerkt aan oplossingen voor het koolstofvrij maken van het energiesysteem. Dit is de voorwaarde om de CO2-uitstoot van energiecentrales zo snel mogelijk te verminderen of koolstofneutraal te maken, zonder hiermee de energiezekerheid in gevaar te brengen.

RWE voert het tempo van deze transformatie nu verder op. Het bedrijf gaat niet alleen door met de maximale uitbreiding van zijn groene portfolio, maar heeft zichzelf ook nog ambitieuzere klimaatdoelen gesteld. Het bedrijf streeft er nu naar om zijn uitstoot te verminderen in lijn met het 1,5-graden reductiepad - voor alle bedrijfsactiviteiten en alle broeikasgassen. RWE heeft zijn ambitieuzere klimaatdoelen voor 2030 deze week ter validatie voorgelegd aan het internationaal gerenommeerde Science Based Targets Initiative, kortweg SBTi, een onafhankelijk initiatief van het WWF, UN Global Compact, World Resources Institute en CDP. Naast een bijgewerkte doelstelling voor 2030 werd ook het doel van klimaatneutraliteit in 2040 ingediend. Beide doelen zullen worden getoetst aan de meest actuele wetenschappelijke regels en criteria van het SBTi.

Markus Krebber, CEO van RWE AG: “Met ons investerings- en groeiprogramma 'Growing Green' investeren we miljarden euro's in een groene energiewereld en jagen we de energietransitie op volle snelheid aan. Tegelijkertijd willen we kolen uitfaseren tegen 2030. Ons doel is om naar klimaatneutraal te gaan, en we willen dit uiterlijk in 2040 bereiken. Het Science Based Targets Initiative heeft in 2020 al bevestigd dat onze emissiereductiedoelstellingen in overeenstemming zijn met de Overeenkomst van Parijs. Nu gaan we een stap verder en willen we onze CO2-uitstoot verminderen in lijn met de doelstelling van 1,5 graad. We hebben onze ambitieuzere klimaatdoelen ter validatie voorgelegd aan het SBTi.”

RWE had zichzelf in 2019 al een duidelijk doel gesteld: Net Zero in 2040. Op weg hiernaartoe heeft het bedrijf ambitieuze reductiedoelstellingen vastgesteld voor de uitstoot van broeikasgassen in 2030. SBTi had eind 2020 bevestigd dat de klimaatdoelen van RWE voor 2030 in lijn waren met het Akkoord van Parijs, dat de opwarming van de aarde wil beperken tot ruim onder de 2 graden Celsius.

De klimaatdoelen van RWE omvatten alle activiteiten van het bedrijf en de uitstoot van broeikasgassen. Dit betekent dat RWE zich niet alleen inzet voor het terugdringen van alle directe broeikasgassen door de opwekking van elektriciteit en in verband met het eigen energieverbruik - scope 1 en 2 genoemd. RWE heeft zich ook ten doel gesteld om de uitstoot in de toeleveringsketen stroomopwaarts en stroomafwaarts te verminderen, de zogenaamde scope 3-emissies. Deze omvatten broeikasgassen die worden uitgestoten tijdens de productie van goederen en diensten die RWE van derden betrekt, evenals emissies die optreden wanneer klanten producten consumeren die door RWE worden geleverd, zoals gas.

Om zijn ambitieuze klimaatdoelstellingen te halen en de energietransitie voort te zetten, investeert RWE grootschalig in de nieuwe wereld van groene energie. Alleen al tot 2030 wil het bedrijf meer dan 50 miljard euro investeren in de uitbreiding van zijn groene portfolio tot meer dan 50 gigawatt. Dit omvat vooral de bouw van hernieuwbare energiecentrales op basis van offshore en onshore windenergie, zonne-energie en batterijopslag, evenals investeringen in gasgestookte centrales die klaar zijn voor waterstof. Bovendien stimuleert RWE de ontwikkeling van de waterstofeconomie in talrijke projecten samen met partners uit de industrie en wetenschap.

Naast het bouwen van nieuwe groene capaciteit haalt RWE kolencentrales van het net zodra het gebruik ervan niet langer nodig is. Het onderliggende doel van RWE is om het gebruik van steenkool als energiebron geleidelijk stop te zetten tegen 2030. RWE heeft alle steenkolencentrales in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland al uit bedrijf genomen - de laatste Britse centrale ging in 2019 offline, gevolgd door de centrales in Duitsland in 2020. In oktober 2022 kwam RWE met de Duitse federale regering en de deelstaatregering van Noordrijn-Westfalen overeen om bruinkool tegen 2030 uit te faseren, wat het bedrijf op het pad van 1,5 graad brengt voor zijn emissiereducties.

Om het doel van Net Zero in 2040 te bereiken, is het koolstofvrij maken van fossiele energiecentrales een ander belangrijk element in de strategie van RWE. Dit omvat het ombouwen van de Nederlandse centrales Amer en Eemshaven naar biomassa. Voor de koolstofneutrale werking van gasgestookte elektriciteitscentrales biedt, naast waterstof, CCS-technologie een levensvatbare oplossing voor een koolstofarme, betrouwbare en stabiele elektriciteitsopwekking. CCS staat voor Carbon Capture and Storage (koolstofvastlegging en -opslag). In het Verenigd Koninkrijk ontwikkelt RWE momenteel drie CCS-projecten om het Britse elektriciteitssysteem koolstofvrij te maken. In Nederland werkt het bedrijf ook aan de ontwikkeling van CCS-technologie via het BECCUS-project.

RWE breidt zijn groene portfolio aanzienlijk uit in het boekjaar 2023 en vermindert tegelijkertijd de CO2-uitstoot met 27 procent

14.03.2024

27.02.2024