RWE Offshore Wind GmbH

• Indeximate Ltd. uit het Verenigd Koninkrijk heeft de RWE competitie 2023 voor innovaties in offshore windenergie gewonnen
  • De winnaar heeft geavanceerde oplossingen ontwikkeld voor gegevensoverdracht en analyse voor het bewaken van de conditie van kabels om preventief onderhoud mogelijk te maken; de innovatieve technologie biedt bovendien de mogelijkheid tot het volgen van schepen, het meten van omgevingsgeluid en het monitoren van zeeleven
  • Indeximate werkt nauw samen met het innovatieteam van RWE; RWE en Indeximate hebben een intentieverklaring getekend om de winnende oplossing te testen bij het offshore windpark Arkona in Duitsland

Geertruidenberg, 27 februari 2024

Indeximate Ltd., een in 2022 in het Verenigd Koninkrijk opgerichte startup, heeft RWE's tweede wereldwijde innovatiewedstrijd gewonnen. De wedstrijd werd georganiseerd met als doel innovatieve oplossingen te vinden op het gebied van systeemintegratie, circulariteit en milieubescherming in windenergie op zee, die de groeiambities en duurzaamheidsdoelstellingen van RWE kunnen ondersteunen.

Om de winnaar te kiezen, heeft RWE een grondige technische beoordeling uitgevoerd met een jury, bestaande uit vooraanstaande RWE-experts uit alle relevante vakgebieden, en het potentieel van de ingediende innovaties beoordeeld. De winnaar van dit jaar stelde een innovatieve, op glasvezeldetectie gebaseerde aanpak voor, die preventief onderhoud van onderzeese kabels kan ondersteunen en tegelijkertijd het scheepsverkeer en het onderwatermilieu kan monitoren en zo een beeld kan vormen van het ecologisch patroon van het zeeleven in windparken op zee.

Tijdens de prijsuitreiking op het hoofdkantoor van RWE in Essen kreeg de winnaar de speciaal gemaakte prijs overhandigd door Anika Borm, Technical Innovation Lead bij RWE Offshore Wind: “Als één van 's werelds toonaangevende bedrijven op het gebied van hernieuwbare energie stimuleert RWE het streven naar innovatie in windenergie op zee. Om deze ambitie te ondersteunen, hebben we onze Innovatiewedstrijd opgezet. Het combineren van onze eigen expertise met veelbelovende nieuwe technologieën zal ons helpen om de ambitieuze groei- en duurzaamheidsdoelstellingen van RWE te behalen. Uit een groot aantal hoogwaardige inzendingen kwam Indeximate als winnaar uit de bus. Het innovatieve element van hun oplossing is de 'indexering' van akoestische gegevens, waardoor een meer gedetailleerde en gerichte analyse van akoestische signalen in het onderzeese geluidslandschap mogelijk wordt. Naast het monitoren van de conditie van de kabel, biedt dit systeem de mogelijkheid om schepen en zeezoogdieren te identificeren en te volgen. De technologie heeft dus een groot potentieel voor het creëren van interessante inzichten in de ecologische systemen en het ondersteunen van het preventieve onderhoud van RWE’s wereldwijde windparken op zee."

De drie oprichters van Indeximate hebben jarenlange ervaring en expertise in akoestische en glasvezeldetectie. Dr. Chris Minto, medeoprichter van Indeximate Ltd.: “We zijn enorm vereerd met deze waardevolle prijs en zijn verheugd over de mogelijkheid om RWE te laten zien hoe we RWE op de lange termijn kunnen helpen met detectie via kabelconditiebewaking.”

Door de toekenning werd het Indeximate team onderdeel van RWE’s programma ‘Technische Innovaties’, dat toegang geeft tot vooraanstaande experts en de mogelijkheid biedt om hun innovatieve oplossing verder te ontwikkelen en te testen in de praktijk. Begin 2024 ondertekenden RWE en Indeximate een intentieverklaring om samen de mogelijkheid te verkennen om de technologie van Indeximate te testen in het door RWE geëxploiteerde offshore windpark Arkona, dat 35 kilometer ten noordoosten van het Duitse eiland Rügen in de Oostzee ligt. Met een geïnstalleerd vermogen van 385 megawatt kan Arkona het equivalent van ongeveer 400.000 Duitse huishoudens van groene stroom voorzien.

Foto's voor mediadoeleinden zijn beschikbaar in de RWE beeldbank (rechten: RWE).

RWE en TenneT tekenen overeenkomsten offshore netaansluiting OranjeWind (Hollandse Kust West VII)

12.09.2023

Windenergie wereldwijd in opkomst