RWE AG

Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW), Gasunie en RWE ondertekenen MvO voor bouw LNG-terminal in Brunsbüttel

Essen, 5 maart 2022

Gisteren hebben de Kreditanstalt für Wiederaufbau (namens de Duitse Bondsregering), Gasunie (een 100% Nederlands staatsbedrijf) en RWE een Memorandum van Overeenstemming (MvO) ondertekend voor de gezamenlijke bouw van een terminal voor de invoer van vloeibaar aardgas (LNG) bij de vestiging in Brunsbüttel. De KfW krijgt een aandeel van 50% in de LNG-terminal via een financiële bijdrage namens de Duitse regering. De LNG-terminal zal worden geëxploiteerd door Gasunie.

Met een jaarlijkse hervergassingscapaciteit van 8 miljard m³ zal de terminal een directe mogelijkheid creëren om aardgas voor de Duitse markt te halen uit regio's die niet toegankelijk zijn via gaspijpleidingen. De terminal verhoogt daarmee de voorzieningszekerheid en draagt bij aan een grotere onafhankelijkheid van de invoer van aardgas via pijpleidingen in Noordwest-Europa. De partners willen het project zo snel mogelijk realiseren, rekening houdend met alle vereisten omtrent vergunningen en staatssteun.

Het is de bedoeling om de terminal in de toekomst geschikt te maken voor de import van groene-waterstofderivaten zoals ammoniak.

Minister Robert Habeck is blij met het project: 'Het is overduidelijk dat we onze energievoorzieningen klimaatneutraal moeten maken, het gasverbruik consequent moeten terugdringen en de uitbreiding van duurzame energiebronnen en de productie van waterstof maximaal moeten doorzetten. Maar voor deze transitie hebben we gas nodig. We moeten onze afhankelijkheid van Rusland zo snel mogelijk verkleinen, wat vanwege de Russische inval in Oekraïne alleen maar dringender is geworden.

Een LNG-terminal in Brunsbüttel helpt ons om onze importmogelijkheden uit te breiden. LNG-terminals zijn een aanvullende bypass, om het zo maar te zeggen. Ze dragen bij aan de continuïteit van de energievoorzieningen in Duitsland en Europa. Tegelijkertijd houden we vanaf het allereerste begin al rekening met de omschakeling naar groene waterstof of groene-waterstofderivaten. Dat geldt ook voor de aanleg van de waterstofinfrastructuur. Op die manier zetten we ons in voor klimaatneutraliteit en geven we vorm aan de energietransitie.'

De Nederlandse minister van Financiën, Sigrid Kaag, zei ook: 'Met de bouw van een LNG-terminal in Brunsbüttel levert het Nederlandse staatsbedrijf Gasunie een belangrijke bijdrage aan de continuïteit van de gasvoorzieningen in Europa. En dat is een goede stap om onze afhankelijkheid van de import van Russisch gas te verminderen.'

RWE breidt zijn groene portfolio aanzienlijk uit in het boekjaar 2023 en vermindert tegelijkertijd de CO2-uitstoot met 27 procent

14.03.2024