RWE Generation SE

Statement RWE OECD klacht kolen Colombia

Geertruidenberg, 20 april 2023

RWE is benaderd door de NGO’s SOMO en Pax omdat zij een OESO-klacht willen indienen tegen ons, namens de Asamblea Campesina. Dit is een groep gemeenschappen in de Colombiaanse regio Cësar. De klacht houdt in dat wij zouden hebben bijgedragen aan de schade die de mensen van deze Asamblea wordt berokkend door kolen uit Colombia te betrekken. RWE kan de OESO-klacht voorkomen als we de schendingen van de rechten publiekelijk erkennen en zorgen voor genoegdoening in de vorm van een financieel fonds, bijvoorbeeld voor scholing.

Wij zijn verbaasd over deze klacht. We zetten ons al jaren actief in om op een verantwoordelijke manier steenkool te mijnen, de situatie in de regio te verbeteren en tegelijkertijd de verantwoordelijkheden en positie van de Colombiaanse autoriteiten te respecteren. We werken hierbij volgens de internationaal erkende standaard voor het beoordelen, verzekeren en handhaven van strenge ethische, milieu- en sociale prestaties in de hele toeleveringsketen van de steenkoolwinning. Dit gebeurt in samenwerking met de Nederlandse ambassade en de steenkoolbedrijven in de regio.

En omdat het gebruik van steenkool in Europa afneemt en uiteindelijk helemaal zal verdwijnen, hebben we met eigen middelen en steun van andere bedrijven en de Nederlandse regering ook een project opgezet dat is bedoeld om nieuwe vormen van economische ontwikkeling in de regio's te ontwikkelen en zo de afhankelijkheid van steenkool te verminderen.

Tot slot vinden wij integriteit van handelen een belangrijke voorwaarde voor duurzame succesvolle groei en daarom hebben we dit vastgelegd in de RWE gedragscode. Deze vormt het kader voor de zakelijke en sociale activiteiten van ons bedrijf en garandeert dat onze activiteiten in overeenstemming zijn met de wet en met sociale en culturele normen en waarden. Hij is gebaseerd op de beginselen van het Global Compact van de Verenigde Naties, waarbij wij ons in 2004 hebben aangesloten, en de OESO-beginselen voor multinationale ondernemingen. Om de principes van de RWE Gedragscode als richtlijnen voor alle partijen te verankeren, gebruiken we deze als basis voor alle andere bedrijfsregelingen.

Kortom, RWE herkent zich niet in de klacht en heeft besloten om niet te onderhandelen, noch de betrokkenheid van de schending van de rechten van de mens te erkennen. We wachten af hoe het nu verder gaat.