RWE Offshore Wind GmbH

RWE organiseert kennisuitwisselingsdag voor mbo-scholen

12.10.2023

Het is inmiddels algemeen bekend dat de roep om (technisch) personeel groot is. Ook de energiebranche zoekt nieuwe, getalenteerde collega’s om de energietransitie mogelijk te maken. Daarom organiseerde RWE op 12 oktober een kennisuitwisselingsdag voor meerdere mbo-scholen.

Het was één van onze kernpijlers in de aanbesteding voor Hollandse Kust West VII (nu genaamd OranjeWind): zorgen voor voldoende personeel met de juiste kennis en vaardigheden als onderdeel van de realisatie en exploitatie van het windpark op zee. RWE nam deze doelstelling op in het Communicatie & Disseminatie programma voor OranjeWind en organiseerde, als onderdeel daarvan, deze dag waarbij verschillende mbo-opleidingen in Nederland werden samengebracht.

Personeel van de toekomst

De dag startte bij Noorderpoort in Delfzijl en vervolgens reisden we naar één van onze locaties op de Eemshaven. Daar brachten wij verschillende mbo’s in Nederland samen, waaronder Noorderpoort, Alfa College, ROC Tilburg en Techniek College Rotterdam. Tijdens de bijeenkomst bespraken we de mogelijkheden om (nieuwe) technologieën, die essentieel zijn voor de energietransitie, te integreren in de opleidingsprogramma’s. Het is goed om nu van elkaar te weten waar al aan gewerkt wordt, maar zeker ook waar we nog aandacht aan willen besteden. Deze uitwisseling van kennis zal zodoende helpen bij het opleiden van het personeel van de toekomst.

Aansluitend gaf RWE een rondleiding in de Eemshavencentrale om zo de mbo-scholen van dichtbij te laten ervaren hoe wij de energietransitie mogelijk maken en om te delen welke toekomstplannen er zoal zijn. Het was een geslaagde dag waarbij het belang van samenwerking in de energietransitie wederom heel duidelijk werd. Bovendien was het goed om te zien dat mbo’s enthousiast zijn om samen met het bedrijfsleven te werken aan toekomstbestendig onderwijs.

Lees hier meer over ons windpark OranjeWind. En wil je meer informatie over een mogelijke carrière bij RWE, lees dan hier verder.