RWE AG

Hollandse Kust West VII: RWE succesvol in tender windpark op zee

• Windpark op zee met een totale capaciteit van meer dan 760 megawatt toegekend
  • Innovatieve oplossing voor volledige systeemintegratie
  • RWE nam ook deel aan aanbesteding HKW VI met innovatief ecologisch concept

Geertruidenberg, 10 november 2022

“We zijn erg blij dat we deze kans krijgen van de Nederlandse overheid. Het winnen van deze offshore locatie betekent RWE's toetreding tot de Nederlandse offshore windmarkt, een van onze belangrijkste strategische groeimarkten in Europa. Hollandse Kust West VII zal in belangrijke mate bijdragen aan de energietransitie door groene stroom te produceren voor bijna één miljoen Nederlandse huishoudens. Met ons innovatieve concept hebben we een blauwdruk ontwikkeld voor een nieuwe generatie offshore windparken, die perfect kunnen worden geïntegreerd in het energiesysteem.”

Roger Miesen, RWE Country Chair Nederland

RWE wint de Nederlandse, niet-gesubsidieerde, aanbesteding voor wind op zee: het bedrijf heeft de vergunning ontvangen voor de bouw van een grootschalig offshore windpark - Hollandse Kust West (HKW) VII. De locatie bevindt zich in de Noordzee, ongeveer 53 kilometer uit de Nederlandse kust. Op de locatie zal RWE meer dan 760 megawatt (MW) aan offshore windenenergie kunnen leveren - genoeg om bijna een miljoen Nederlandse huishoudens te voorzien van groene stroom. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) erkende dat het ontwerp van RWE voor HKW VII oplossingen biedt voor de optimale integratie van offshore windparken in het Nederlandse energiesysteem.

Sven Utermöhlen, CEO Offshore Wind van RWE Renewables: Wij zijn blij dat we de tender voor dit Nederlandse offshore windpark hebben gewonnen. Dit is een belangrijke stap op weg naar de groei van onze wereldwijde offshore windcapaciteit tot 8 gigawatt in 2030. Op basis van onze 20 jaar ervaring in het ontwikkelen, bouwen en exploiteren van offshore windparken hebben wij een uniek concept voor het project geleverd. We kijken ernaar uit om dit windpark samen met de lokale gemeenschappen te realiseren.

Blauwdruk voor het Nederlandse energiesysteem van de toekomst
Het uiteindelijke doel van RWE is om de vraag naar energie perfect af te stemmen op het flexibele opwekkingsprofiel van offshore windparken en zo bij te dragen tot de stabiliteit van het net. Om volledige systeemintegratie mogelijk te maken combineert het concept voor HKW VII offshore wind met elektrolysercapaciteit voor de productie van groene waterstof en andere flexibele vraagoplossingen zoals e-boilers en batterijopslag.

Bovendien is RWE van plan het offshore windpark HKW VII te combineren met drijvende zonnepanelen voor een efficiënter gebruik van de ruimte op zee.

Het windpark zal naar verwachting uiterlijk 5 jaar na het onherroepelijk worden van de vergunning, volledig in bedrijf zijn. Dan kan het bijdragen aan de Nederlandse ambitieuze bouwdoelstellingen voor offshore wind: 21 gigawatt (GW) capaciteit tegen 2030 en 70 GW tegen 2050 zijn voorzien.

RWE heeft ook een bod gedaan op HKW VI met een innovatief ecologisch concept om een positief effect te hebben op de biodiversiteit. Het resultaat van deze aanbesteding wordt eind dit jaar verwacht.

27.02.2024

RWE start werkzaamheden windpark Karolinapolder