RWE Generation SE

RWE staat volledig achter Nederlandse CO2-reductie doelstellingen

Essen, 11 Februari 2021

“RWE steunt expliciet de energietransitie in Nederland en de maatregelen om CO2-uitstoot te verminderen. Wij zijn niet tegen de uitfasering  van kolen waartoe het parlement heeft besloten. Wij vinden het echter niet juist dat de wet niet voorziet in compensatie voor de aantasting van ons eigendom. Om die reden hebben wij een verzoek om arbitrage tegen de Nederlandse Staat ingediend bij het Internationaal Centrum voor de beslechting van investeringsgeschillen. We blijven openstaan voor constructieve voorstellen voor een oplossing. RWE is vastbesloten om afscheid te nemen van steenkool en investeert gelijktijdig fors in hernieuwbare energie, energieopslag en waterstof. We zullen in 2040 COCO2-neutraal zijn.”

Roger Miesen, CEO of RWE Generation

Begin februari heeft RWE op grond van het Energy Charter Treaty een verzoek tot arbitrage ingediend bij het ICSID in Washington. Roger Miesen, CEO van RWE Generation, heeft de argumenten voor dit verzoek vandaag toegelicht aan de Kamercommissie voor Economische Zaken en Klimaat. In 2019 heeft het Parlement een wet aangenomen die het gebruik van steenkool voor het opwekken van elektriciteit vanaf uiterlijk 2030 verbiedt. Er is echter geen compensatie voorzien voor deze inmenging in de eigendommen van getroffen bedrijven. RWE heeft zich hiertegen verzet en zal haar claim binnenkort ook voorleggen aan de Nederlandse rechter.

In 2015 is de Eemshavencentrale, die destijds met steun van de Nederlandse overheid werd gebouwd, in bedrijf gegaan. RWE investeerde meer dan 3 miljard euro in de centrale. Vanwege de wet op uitfasering van steenkool en het feit dat inzet van biogrondstoffen als vervangende brandstof zonder subsidie economisch niet rendabel is, zal RWE de Eemshavencentrale vanaf 2030 niet meer rendabel kunnen exploiteren. Roger Miesen: "Tijdens het wetgevingsproces hebben we verschillende keren aangeboden om samen een oplossing te vinden die zowel voor de Nederlandse overheid als voor ons bedrijf geschikt is. Als de Nederlandse regering met voorstellen komt, zijn wij altijd bereid om daar naar te kijken." In andere landen, zoals Duitsland, heeft het parlement compensatie toegekend aan de getroffen bedrijven, op basis van de aanbevelingen van een onafhankelijke commissie.

Als een van 's werelds toonaangevende bedrijven op het gebied van hernieuwbare energie, investeert RWE op grote schaal in wind- en zonne-energieprojecten om de energietransitie te versnellen. Met investeringen van netto 5 miljard euro wil RWE de portefeuille hernieuwbare energie uitbreiden tot meer dan 13 gigawatt eind 2022. Het bedrijf richt zich ook op waterstofprojecten en energieopslag. Tegelijkertijd vermindert RWE consequent zijn CO2-uitstoot met een duidelijk doel: tegen 2040 CO2-neutraal zijn.

RWE ontvangt subsidie voor Eemshydrogen-project om elektrolyser van 50 megawatt te bouwen voor de productie van groene H2

29.04.2024